Fyrre procent af bilens nypris går til elektronik

For 20 år siden stod elektronikken for omkring 18 procent af prisen på en bil. Siden da er det gået stærkt. I dag går 40 procent af prisen på en bil til elektronik i alle varianter.

Bilbranchen har i mange år opfundet og installeret stadig mere elektronisk udstyr i nye biler. Ikke mindst indenfor områderne sikkerhed og komfort.

Tilbage i 2004 havde kun en fjerdedel af alle biler på gaden således airbags og mindre end 50 procent havde fabriksmonterede elindstillelige sæder. I dag er hovedparten af nye opfindelser til biler elektronisk funderede snarere end mekaniske. Og i 2017 gik omkring 40 procent af prisen på en bil til elektroniske systemer. I 2007 var det tal bare det halve altså 20 procent. Det skriver konsulentfirmaet Deloitte i en ny rapport om markedet for halvledere.

Halvledere fylder godt
En af de vigtigste byggesten i vores moderne måde at leve på, er halvledere. Halvledere, der for manges vedkommende baserer sig på grundstoffet Silicium, leder en elektrisk strøm og indgår i næsten alle elektriske apparater, der findes i dag. I den forstand er halvledere også en særdeles vigtig bestanddel af alle biler. Groft sagt er halvledere elektronikken i en bil.

Ifølge en rapport fra konsulentfirmaet Deloitte er bilelektronik det marked, der forventes at vokse hurtigst inden for halvlederindustrien i de kommende år. Efterspørgslen efter bedre og mere avanceret elektronik i biler falder ikke. Snarere tværtimod. For eksempel efterspørges i dag komponenter, der kan øge trafiksikkerheden i bilerne, navigationshjælp og en mere effektiv udnyttelse af brændstoffet.

Halvdelen med sædevarme
Og der er sket meget i bilerne angående sikkerhed og bekvemmelighed på bare få år i bilindustrien. Hvis vi går 16 år tilbage til 2004, havde knap 20 procent af de biler, der blev solgt i USA, ABS-systemer. Noget vi tager for givet, hvis vi køber en ny bil i dag. En fjerdedel af de solgte biler samme år havde airbags, og kun halvdelen havde sædevarme.

Takket være øgede sikkerhedskrav og en stadig stigende efterspørgsel er udbuddet af denne type systemer på det nærmeste eksploderet i de senere år. Det ses ved, at omkostningerne til bilelektronik steg fra cirka 20 procent af en bils nypris i 2007 til cirka 40 procent i 2017.

I det kommende årti vil især disse fire områder dominere bilteknologiens udvikling. For det første selvkørende biler, dernæst AI (Kunstig Intelligens), herudover opkobling (Connected Cars) og endelig sikkerhed.

OBS! Hackere forude
Så vi kan trygt regne med, at de kommende år vil byde på endnu mere avancerede systemer. Vi ser blandt andet biler, som udover at være selvkørende også 'læser' landskabet og forudsiger og analyserer vores færden på vejene. I takt med, at elektroniske systemer fylder mere i bilerne, og de bliver mere koblet op til internettet og andre netværk, stiger risikoen også gevaldigt for, at hackere kan opnå adgang til bilens elektronik. I værste fald med katastrofale følger. Men som man siger, ingen roser uden torne.

Seneste nyheder
Sådan er reglerne for sommerdæk
05-05-2022

Når det gælder dæk, så er der kun et lovmæssigt krav: Der skal være minimum 1,6 mm slidmønster tilba…

Læs mere
Skift til sommerhjul
20-04-2022

Som tommelfingerregel, så skal bilen have skiftet til sommerhjul, når temperaturen ved kørsel er ove…

Læs mere
Godt miljø på autoværkstedet
22-03-2022

Når du som kunde afleverer din bil til service – så lægger du ikke mærke til om miljøet er i orden –…

Læs mere